środa, listopad 26, 2025

Jak stać się skutecznym mówcą?

0
Jak stać się skutecznym mówcą?

Publiczne wystąpienia stanowią dla bardzo wielu osób źródło stresu, co w dużej mierze jest w pełni uzasadnione. Nie można jednak dopuścić do tego, by zdenerwowanie i trema zniszczyły cały wysiłek, jaki włożyło się w przygotowanie przemówienia. Nie wszyscy co prawda posiadają naturalne predyspozycje w tym obszarze, aczkolwiek praktycznie każdy jest w stanie opanować sztukę skutecznego przemawiania do większego gremium. O czym trzeba na tę okoliczność pamiętać i na jakie kwestie zwracać uwagę?

Nie dać się tremie

Delikatna trema działa na człowieka mobilizująco, jednakże czym innym jest paraliżujący strach – ludzie boją się krytyki oraz negatywnych ocen, na ogół zależy im na tym, by dobrze wypaść w oczach innych. Aby zapanować nad stresem, trzeba przede wszystkim należycie przygotować się do wystąpienia. Wielce przydatne jest tutaj również pozytywne nastawienie – zamiast układać sobie w głowie czarne scenariusze, wystarczy odwrócić przysłowiowego kota ogonem. Myśli mają potężną moc – doświadczeni mówcy są tego w pełni świadomi. Wizualizowanie sobie występu oraz pozytywnej reakcji publiczności także jest narzędziem pomocnym w walce z nadmiernym zdenerwowaniem.

Dobre przygotowanie to podstawa

W ramach przygotowań do wystąpienia warto opracować konspekt i zamieścić w nim treść całego przemówienia, dzieląc ją na krótkie fragmenty z wyróżnionymi najważniejszymi informacjami. W korzystaniu z tego typu ściągawek nie ma niczego zdrożnego – w rzeczywistości jedynie najlepsi profesjonaliści są w stanie pozwolić sobie na to, by z nich zrezygnować. Cechą dobrych wystąpień jest logicznie skonstruowana struktura bazująca na trzech podstawowych elementach jakimi są:

• wstęp – nie powinien zajmować więcej niż ok. 15 proc. wystąpienia,
• rozwinięcie – należy na nie przeznaczyć ok. 75 proc. wystąpienia,
• zakończenie – to ok. 10 proc. czasu przeznaczonego na wystąpienie.

Na wszystkich tych etapach trzeba dbać o utrzymanie zainteresowania audytorium – niebagatelną rolę w tym kontekście odgrywają zaś wstęp i zakończenie, które powinny stanowić mocne akcenty przemowy. W jej trakcie trzeba odpowiednio modulować głos – w przeciwnym razie słuchacze szybko się znudzą. Monotonni należy unikać.

Jak cię widzą, tak cię piszą

Ludzie są wzrokowcami. Przywiązują zatem wagę do czyjegoś wyglądu – choć nierzadko robią to zupełnie nieświadomie. Nie można tego bagatelizować. Wygląd mówcy ma znaczenie i jest jednym z czynników przykuwających uwagę słuchaczy. Schludnie i z klasą – tak w największym skrócie można to posumować. Bardzo ważne jest, by strój dobrać do okazji, ale w żadnym wypadku nie wolno przesadzać – nie chodzi przecież o to, by słuchacze koncentrowali się na wyglądzie przemawiającej osoby. W takich sytuacjach najlepiej zdaje egzamin konwencjonalna elegancja o ponadczasowym, uniwersalnym charakterze. Mówca powinien pamiętać o tym, że m. in. poprzez strój właśnie wyraża swój stosunek do słuchaczy – a do nich należy podchodzić z szacunkiem.

Język ciała ma znaczenie

Dużą część informacji człowiek przekazuje nie przez to, co mówi, ale przez to, jak się zachowuje – jaką postawę ciała przyjmuje, czy utrzymuje wzrokowy kontakt z odbiorcami, w jaki sposób wykorzystuje gestykulację etc. Wielkim błędem, jaki niejednokrotnie popełniają mówcy, jest zachowywanie się tak, jakby na widowni nie było nikogo. Istotnym czynnikiem decydującym o skuteczności wystąpienia jest przemawianie do ludzi i poświęcanie im stosownej uwagi. Jeżeli ktoś np. nerwowo rozgląda się na boki, niepotrzebnie wymachuje rękoma, garbi się czy usiłuje schować za mównicą itp., wówczas traci przychylność słuchaczy, a jego słowa trafiają co najwyżej w pustkę.

Skutecznym zabiegiem jest schodzenie ze sceny i zachęcanie odbiorców do rozmowy – aczkolwiek taktyka ta nie zawsze zdaje egzamin. Mówca musi mieć na względzie takie przesłanki jak okoliczność, czas przeznaczony na przemówienie itp.

Posługuj się zrozumiałym dla odbiorców językiem

Przekaz musi być w pełni zrozumiały dla odbiorców. W tym momencie wiele zależy od tego, kto zasiada na widowni – pod tym kątek trzeba dostosować język wystąpienia. Z celem mija się używanie stwierdzeń, które nie dość, że nie są przystępne, to jeszcze niczego do przemówienia nie wnoszą. Celem mówcy nie jest przecież to, by jego wystąpienie zostało określone jako lanie wody. Słuchacze lubią konkrety zaprezentowane w prosty i w pełni klarowny sposób, bez zbędnych udziwnień, ale z dawką humoru. To zawsze pomaga rozładować napięcie i jest niezastąpione przy wystąpieniach dedykowanych trudnym zagadnieniom. Nie chodzi rzecz jasna o to, by opowiadać głupie kawały nieadekwatne do okoliczności, ale taktowna anegdota nikomu nie zaszkodzi. Warunek jest tylko taki – nic na siłę. Nic tak nie zraża jak sztuczność.

Przyznaj się do błędu

Błędy zdarza się popełniać każdemu – nawet wytrawnym, doświadczonym mówcom. Grunt to umieć wybrnąć z takiej kłopotliwej sytuacji. Źle odbierane jest, gdy ktoś za wszelką cenę kreuje się na wszechwiedzącą osobę. Zdecydowanie lepsze rezultaty przynosi przyznanie się do błędu. Nikt nie jest wszechstronnym specjalistą znającym się na wszystkim – ma zatem prawo posiadać braki w różnych dziedzinach.

Jaki podnóżek wybrać?

0

Podnóżek coraz częściej staje się integralnym elementem biurowego stanowiska pracy. I choć z założenia ma on podnosić komfort i korzystnie wpływać na funkcjonowanie nóg, to w praktyce coraz częściej zapewnia on szereg dodatkowych funkcji, poprawiających wygodę stanowiska pracy.

Co może zwykły podnóżek?

Faktem jest, że poprawiająca się ergonomia stanowiska pracy ma istotny wpływ na wzrost możliwości, oferowanych przed podnóżek. Nikogo nie zaskakują już przenośne modele z odrębnym zasilaniem. Prawdą jest również to, że pracodawca może wybierać z coraz większej gamy modeli podnóżków. Co zatem wybrać? Jakie rozwiązanie będzie najkorzystniejsze?

  1. Podnóżki ergonomiczne

To najczęściej spotykana forma podnóżka. Charakteryzuje się on niewielkim rozmiarem, składaną konstrukcją i dużą mobilnością. Można go przenosić z miejsca na miejsce i regulować jego położenie (najczęściej w sposób stopniowy). Niektóre produkty posiadają specjalne wypustki do masażu stóp.

  1. Podnóżki profesjonalne

Do tej grupy należą bardziej złożone konstrukcje, które najczęściej są zasilane przez energię elektryczną. W związku z tym, mogą one posiadać albo podgrzewaną, albo chłodzoną powierzchnię. Oprócz tej istotnej funkcjonalności, posiadają one wszelkie cechy, charakterystyczne dla rozwiązań ergonomicznych.

  1. Podnóżki energetyzujące

To konstrukcje, w których stawia się na poprawę krążenia i masaż stóp. Zwykle składają się one z charakterystycznych wypustek i specjalistycznego, nożycowego sposobu regulacji położenia. Podnóżki tego typu, mają też zwykle właściwości antystresowe.

  1. Podnóżki antybakteryjne

Jak łatwo się domyślić, posiadają one specjalną powłokę antybakteryjną, która minimalizuje wpływ bakterii na kondycję stopy. Podnóżki tego typu sprawdzą się zwłaszcza w tych wnętrzach, w których panuje stosunkowo wysoka temperatura.

Zastosowanie powyższych podnóżków może być bardzo różnorodne i często zależne jest nie tylko od specyfiki danego biura, ale przede wszystkim od kosztów ich zakupu i ewentualnego wdrożenia. Niemniej, takie podejście nie zawsze jest optymalne.

Jak zarządzać magazynem?

0

Prowadzenie magazynu w danym przedsiębiorstwie stanie się o wiele łatwiejsze, jeśli właściciel wyznaczy w tym celu konkretną osobę, która będzie odpowiedzialna za pomieszczenie magazynujące. Bez ustanowienia takiego pracownika żadna osoba pracująca w firmie nie będzie czuła się w pełni zobowiązana do podejmowania jakichkolwiek działań, związanych z porządkowaniem magazynu. W rezultacie nikt nie będzie o niego odpowiednio dbał.

Wybór kierownika magazynu

Wybierając osobę na stanowisko kierownika magazynu, należy wziąć pod uwagę jej charakter. Nie może być to człowiek niedbały i chaotyczny, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że taka osoba zaniedba podstawowe obowiązki skrupulatnego i dokładnego prowadzenia magazynu. Niedbały kierownik magazynu może się bowiem przyczynić do powstania problemów, które trudno będzie później wyeliminować. Aby jednak zmniejszyć ryzyko występowania pomyłek, warto również zainwestować w skuteczny program do magazynu.

Najważniejsze zalety korzystania z programów magazynujących

Odpowiednio dobrany program do magazynowania, jak między innymi LoMag, jest doskonałym narzędziem usprawniającym zarządzanie magazynem. Ponadto w specjalnym edytorze, który jest jednym z elementarnych składowych tego typu oprogramowania, można bez trudu tworzyć i zapisywać dokumenty magazynowe oraz niezbędne raporty, a także rozmaite etykiety konkretnych produktów. Co więcej wysokiej jakości program do magazynu umożliwia także pracę na wielu stanowiskach, nawet w przypadku, gdy są one od siebie niezależne, przy obsłudze przejrzystego i stosunkowo nieskomplikowanego interfejsu użytkownika. Programy magazynowe sprawdzają się nie tylko w przedsiębiorstwach handlowych, usługowych czy też produkcyjnych, ale będą także świetną bazą dla firm: reklamowych, budowlanych, hotelarskich, rachunkowych, elektronicznych, kosmetycznych, rolniczych oraz wielu innych.

Kampania reklamowa przykład

0

Stworzenie kampanii reklamowej nie jest łatwe i zajmują się tym osoby, które bardzo dobrze się w tym temacie orientują. Głównie chodzi o to, że trzeba dobrać narzędzia do profilu firmy czy osoby, jakie chcą się reklamować. Wiadomo, że w przypadku reklamy ważne jest hasło. Tutaj nie stawiamy na coś trudnego, ale raczej coś takiego, co trafia bardzo dobrze do odbiorcy. Im bardziej łatwe o zapamiętania hasło tym lepiej dla nas.

Trzeba określić się, do jakiej grupy wiekowej ma ta reklama być skierowana. Im młodsza grupa tym nowocześniejsze rozwiązania trzeba będzie stosować, bo tylko wtedy taka kampania będzie miała szanse powodzenia. W przypadku osób starszych wszystko musi być bardziej stonowane, bo inaczej nie będą chcieli z tego korzystać. Dobranie najlepszych narzędzi jest kluczem do sukcesu, a mogą się tym zajmować tylko takie osoby, które mają bardzo duże doświadczenie.

Obeznanie na rynku ma ogromne znaczenie i każdy zapewne o tym wie. Chcemy przecież żeby firma się dobrze zareklamowała i żeby była dobrze kojarzona. To, dlatego kampania reklamowa nie może zawierać żadnych błędów bot o może wszystko zniszczyć, a na to nie można sobie dzisiaj pozwolić.

Gdzie prowadzić kampanie reklamową?

Nie skupiamy się jedynie na telewizji czy Internecie. Dzisiaj kampania, jeśli ma dotrzeć do szerzej grupy osób musi pojawiać się wszędzie. Nawet w gazecie można się reklamować, bo wtedy na spokojnie dotrzemy zwłaszcza do starszych osób. Telewizja przyciąga miliony osób każdego dnia, dlatego kampania reklamowa prowadzona tutaj przynosi efekty. Taka kampania jest droga, ale jeśli przeliczymy ile można na tym zyskać to na pewno nam się opłaca.

Wiele osób słucha radia, dlatego i w ten sposób można będzie się ogłaszać. Reklama powinna być krótka, rzeczowa, a nawet zabawna, bo wtedy o wiele łatwiej się ją zapamiętuje. Oczywiście Internet dzisiaj jest numerem jeden, bo można się tutaj ogłaszać na różne sposoby. Kampania reklamowa w Internecie może nie za dużo kosztować. Wszystko zależne będzie od tego, na co konkretnie postawimy.

Można wybrać fora internetowe, można założyć blogi, można reklamować się na Facebooku. Jest tego wszystkiego naprawdę bardzo dużo i co ważne można na tym wiele zyskać. Kampania reklamowa nie może być nachalna i nie może być denerwująca, bo wtedy nikt nie będzie chciał z tego, co jest reklamowane korzystać. Porażka kampanii reklamowej oznacza również porażkę wizerunku całej firmy, a na to nie można sobie pozwolić. Odkręcenie tego wszystkiego będzie kosztowne i długotrwałe.

ZOBACZ TEŻ

Jak marketing cyfrowy zmienia oblicze biznesu w Bielsku-Białej?

Bielsko-Biała to jedno z najdynamiczniej rozwijających się miast południowej Polski, które od lat przyciąga inwestorów i buduje markę jako silny ośrodek biznesowy. To tutaj...

Porady Ekspertów: Jak Wykorzystać Pełny Potencjał Twojego Instant Pot

Instant Pot to jedno z najbardziej wszechstronnych urządzeń kuchennych dostępnych na rynku. Jako multicooker, szybkowar i garnek elektryczny, łączy w sobie funkcje, które znacząco...

Korzyści i koszty faktoringu – czy to rozwiązanie się opłaca?

Faktoring to dogodna forma uzupełniania kapitału obrotowego. Polega na tym, że faktor (najczęściej instytucja finansowa) przejmuje należności od przedsiębiorstwa i wypłaca mu ustaloną część...

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących?

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących
Wybierając tablet graficzny z rysikiem, stajemy przed wyzwaniem odnalezienia urządzenia, które zaspokoi nasze artystyczne pragnienia oraz spełni wymogi pracy i rozrywki. Narzędzia kreatywne przeniosły...

Jakie studia na organizatora imprez?

# Jakie studia na organizatora imprez? ## Wprowadzenie Planowanie i organizacja imprez to dziedzina, która cieszy się coraz większą popularnością. Wraz z rozwojem branży eventowej, rośnie...