środa, listopad 26, 2025

Archetypy marki: Czym są i jak ich używać?

0
Archetypy marki

Co jest jedną wspólną cechą wszystkich odnoszących sukcesy marek – pyta https://efectownia.pl/pozycjonowanie-stron/? Rzecz, która sprawia, że wyróżniają się w tłumie i łączą się ze swoimi zwolennikami na poziomie emocjonalnym? Prawdopodobnie myślisz o logo, charakterystycznych kopiach reklamowych i wirusowych reklamach wideo. I nie jesteś całkowicie w błędzie, to wszystko jest częścią tego. Jednak prawidłowa odpowiedź brzmi – charakterystyczny archetyp marki.

Ale co dokładnie oznacza typ osobowości marki?

Co przychodzi Ci do głowy, kiedy myślisz o Netflixie, Disneyu czy Apple? Czy przychodzą Ci do głowy słowa takie jak: chill, magiczny, kreatywny? Tak właśnie działają archetypy marki.

W swojej istocie, archetyp marki odzwierciedla typ osobowości i tożsamość marki. To ramy, które pomagają firmom zbudować personifikację przypominającą człowieka, co pozwala im lepiej dopasować ducha marki do profilu klienta docelowego.

Idea ta jest dość uniwersalna i z biegiem czasu udowodniła swoją skuteczność. Firmy, które rozumieją stojącą za nią psychologię i potrafią z powodzeniem wykorzystać ją w swoich strategiach, są w stanie zbudować wyróżniające się marki z silnymi społecznościami, a w efekcie osiągnąć większy sukces komercyjny, zaznacza https://efectownia.pl/pozycjonowanie-stron/.

Czym są Archetypy Marki?

Termin archetyp został zapoczątkowany przez psychologa Carla Junga i wspiera teorię, że ludzie mogą lepiej zrozumieć złożone koncepcje poprzez symbolikę. Jung twierdził, że istnieją pewne obrazy i formy zbiorowej natury, które istnieją na całym świecie, a które pomagają nam rozpoznawać wzorce i nadawać sens naszemu otoczeniu.

Nazwał je archetypami – kompilacją typów osobowości marki opartych na kluczowych ludzkich wartościach i pragnieniach, takich jak przynależność, władza i bezpieczeństwo.

W marketingu archetypy znalazły szerokie zastosowanie w brandingu i są powszechnie określane jako archetypy marki. Ich celem jest budowanie narracji i tworzenie emocjonalnej więzi pomiędzy firmą a jej docelowymi odbiorcami.

Najlepsza persona marki odpowiada archetypowi rdzeniowemu, który jest najprawdziwszy dla misji, wizji i wartości marki. Dzięki temu odbiorcy identyfikują się z marką i czują, że do niej należą. Więź ta opiera się na wspólnych cechach osobowości marki lub wzorcach, które dana osoba podziela.

Jak zdefiniować Archetyp Marki

W zależności od branży, w której działasz, określenie archetypu Twojej marki może być nieco skomplikowane. Jedną z ważnych rzeczy, o których powinieneś pamiętać, jest to, że Twój archetyp nie powinien być osobowością, do której dążysz, ale raczej taką, która reprezentuje to, kim Twoja marka jest już teraz. Mówi on o Twoich wartościach i o tym, dlaczego robisz to, co robisz.

Zastanów się, jak zaczęła się Twoja firma

Zanim zagłębisz się w różne wykresy, koła i quizy dotyczące archetypów marki, ważne jest, abyś miał całkowicie jasny obraz tego, kim jesteś jako firma i marka.

Sugerujemy, abyś zaczął od odpowiedzi na następujące pytania:

  • Dlaczego robisz to, co robisz?
  • Jakie wartości reprezentujesz?
  • Jaki wpływ chcesz, aby miała Twoja organizacja?

Refleksja nad tym, co dało początek Twojej firmie, jest ważna z dwóch powodów: ustalenie podstawowych wartości oraz nakreślenie wizji i misji.

Na przykład, dwie agencje rozwoju stron internetowych mogą mieć podobne podstawowe wartości, ale różne motywy. Jedna z nich mogła rozpocząć działalność, ponieważ chciała ułatwić tworzenie stron internetowych, tak aby każdy mógł je zbudować niezależnie od swoich umiejętności. Podczas gdy drugi może być skoncentrowany na pomaganiu klientom poprzez budowanie niestandardowych stron internetowych, które pasują do ich potrzeb biznesowych.

Rozważ swoją publiczność

Nawet jeśli Twoja misja, wizja i wartości silnie wpływają na archetyp Twojej marki, konieczne jest również rozważenie Twoich odbiorców – w szczególności, w jaki sposób będą się oni łączyć i identyfikować z personą Twojej marki? Są to ważne pytania, ponieważ nawet jeśli starasz się prezentować siebie w określony sposób, odbiorcy mogą przypisać Cię do innego archetypu.

Na przykład, typ osobowości Twojej marki może posiadać cechy zarówno Twórcy, jak i Magika. I chociaż identyfikujesz się jako Twórca, Twoi odbiorcy mogą postrzegać Cię bardziej jako typ Magika. Można to jednak zmienić, ustalając jasne wytyczne dla marki i tworząc strategicznie zaprojektowane kampanie.

Biznes online – polskie firmy na zagranicznym rynku

0
Biznes online

Drutex, Kross, CCC czy Inglot, to tylko niektóre polskie firmy, którym udało się odnieść ogromny sukces na rynku międzynarodowym. Dzisiaj na podobny mogą liczyć wszystkie działalności biznesowe, które zdecydowały się działać w sieci. Pandemia koronawirusa mocno wpłynęła na działalność rynku e-commerce i trzeba przyznać, że to jeden z niewielu sektorów, który na rządowych obostrzeniach zyskał.

Dlaczego warto działać w sieci?

Nieograniczone możliwości promocji nie tylko na rynku lokalnym, ale też międzynarodowym, to tylko jeden z atutów prowadzenia e-działalności. Musisz wiedzieć, że zakładając sklep online, nie ogranicza Cię przestrzeń ani szeroki wybór asortymentu. Co więcej, ze swoją ofertą możesz docierać do licznych grup potencjalnych klientów i mogą oni pochodzić z najbardziej odległego zakątka świata. 

Ponadto, prowadzenie e-sklepu jest znacznie tańsze, niż utrzymanie tradycyjnego punktu handlowego. Odchodzą koszty zatrudniania personelu do obsługi klienta i koszty wynajmu powierzchni sklepowej. 

Polskie firmy w ciągłym rozwoju 

W każdej branży panuje ogromna konkurencja, a żeby móc ją przegonić i utrzymać się na rynku, firma musi stale się rozwijać. Jeśli potencjalnych klientów w kraju jest zbyt mało, internet pozwala realizować ekspansję również na rynki zagraniczne. 

Okazuje się, że nasze lokalne dobra są wielce doceniane poza granicami Polski. Pamiętaj tylko, że podstawą jest dobry, innowacyjny pomysł na międzynarodowy biznes. Odpowiednio przygotuj się do międzynarodowej działalności. 

Nie da się ukryć, że zagraniczni kontrahenci są wielką szansą na rozwój nawet niewielkich firm. Ogromną zaletą krajowych biznesów jest to, że Polacy wprost uwielbiają korzystać z innowacyjnych rozwiązań. Zagraniczny numer telefonu, rozbudowana strona www, bankowość mobilna, to systemy konieczne, ale jednocześnie takie, z którymi Polacy nie mają większego problemu. 

E-commerce szansa dla polskich firm 

W ostatnim roku otworzono nawet kilka razy więcej e-sklepów, niż w latach poprzednich. Już 70% użytkowników internetu potwierdza, że dokonuje regularnych zakupów właśnie za pośrednictwem sieci. Jeśli na rynku lokalnym Twoja firma odniosła już sukces, rozwijaj biznes na rynku międzynarodowym. Pamiętaj tylko, że konieczna będzie promocja w sieci. Zorganizuj też dobry system przesyłek zagranicznych. Jeśli chcesz sprzedawać poza granicami naszego kraju, postaw na anglojęzyczną wersję strony i opcję tłumacza. 

Prognozy na przyszłość

Prognozuje się, że branża e-commerce będzie przeżywać wciąż wzmożony rozwój, a użytkownicy sieci na stałe zmienią swoje tendencje zakupowe. Już teraz na całym świecie zamykane są kolejne centra handlowe, ponieważ te nie są rentowne. W Polsce zauważalny jest podobny trend. Zakupy online są wygodne, można je realizować w dowolnym miejscu i czasie oraz w niższej cenie. Co więcej, składanie zamówień jest niczym nieograniczone, wiele sklepów oferuje szeroki asortyment.

Jak znaleźć dobrą pracę w Poznaniu?

0
Jak znaleźć dobrą pracę w Poznaniu

Konkurencja na rynku pracy jest ogromna, zwłaszcza gdy chodzi o atrakcyjne stanowiska w znanych firmach. Wiele młodych i świetnie wykwalifikowanych ludzi ma prawdziwe trudności ze znalezieniem dobrej pracy. Dotyczy to także osoby, które mieszkają w dużym mieście, gdzie teoretycznie można oczekiwać dostępu do wielu ciekawych stanowisk. W praktyce jednak znikają one niezwykle szybko, znacznie szybciej niż większość osób może się spodziewać gdy planuje poszukiwania nowej pracy.

Facebook wyloguj ze wszystkich urządzeń, jak to zrobić?

0
Czy warto prowadzić profil na mediach społecznościowych

Nie trzeba dwa razy tłumaczyć tego, że najłatwiej można zalogować się na facebook za pomocą komputera stacjonarnego lub laptopa, bo tak właśnie wielu z nas zaczynało przygodę z tym konkretnym portalem społecznościowym. Z aplikacji na smartfon też da się wylogować równie łatwo, bo wystarczy zaledwie ( https://techpolska.pl/facebook-wyloguj-ze-wszystkich-urzadzen-jak-to-zrobic/ ) kilka razy dotknąć palcem ekranu dotykowego. Następnie możemy się nie logować na konkretny portal przez tydzień, dwa lub nawet ponad miesiąc. Wielu z nas robi to dlatego, by nie przejmować się zbytnio losem ludzi, z którymi to czujemy się związani emocjonalnie. Taka przerwa od tego zaangażowania bardzo dobrze robi dla dość wielu z nas i co najistotniejsze po takiej dostatecznie długiej przerwie wielu z nas na nowo ma w sobie ten entuzjazm. Rzecz jasna nie w każdym przypadku tego typu przerwa będzie równie dobrym pomysłem, bo wielu ludzi chce się czuć docenianymi, a w wielu procentach przypadków facebook to często główne źródło tych ciekawych doznań o naturze psychologicznej, a odcinanie się od niego może pogorszyć sprawę.

Usuwanie aplikacji.

W sumie to dla niektórych z nas samo wylogowanie się z facebooka na komputerach i na smartfonie nie pomaga. Mowa tu o tym, że nadal widać przy zdjęciu tę liczbę w czerwonej ramce, która oznacza ilość powiadomień i ilość wiadomości. Dlatego też niektórzy z nas postępują bardziej drastycznie i usuwają aplikacje, bo nie chcą wiedzieć ( https://techpolska.pl/facebook-wyloguj-ze-wszystkich-urzadzen-jak-to-zrobic/ ) o tym ilu znajomych interesuje się nami tylko na tym wirtualnym szczeblu. Ta konkretna wiedza nie pomaga w osiąganiu stanu równowagi psychicznej i co równie istotne odstawienie portali społecznościowych na dłuższą chwilę bywa logiczne i to nawet bardzo, bo dzięki temu się nie przejmujemy, a takie nie przejmowanie się bez brania jakichś leków to stan raczej preferowany, bo stajemy się spokojniejsi i to w ten bardziej naturalny sposób i co równie ważne jest to metoda dość tania, bo po leki trzeba pójść do apteki, a najpierw postarać się o receptę na takowe.

Ludzie nie przejmujący się.

Istnieją też między nami ludzie, którzy nic lub prawie nic nie publikują i co równie istotne logują się raz na miesiąc lub dwa razy na miesiąc tylko po to by zerknąć na to, co opublikowało kilku ich realnych znajomych. Następnie te osoby żyją pracą, rzeczywistym spotykaniem się ze znajomymi i rozrywkami, które zapewniają im filmy oglądane w telewizji lub w internecie. Takie podejście do portali społecznościowych stanowczo im wystarcza.

ZOBACZ TEŻ

Jak marketing cyfrowy zmienia oblicze biznesu w Bielsku-Białej?

Bielsko-Biała to jedno z najdynamiczniej rozwijających się miast południowej Polski, które od lat przyciąga inwestorów i buduje markę jako silny ośrodek biznesowy. To tutaj...

Porady Ekspertów: Jak Wykorzystać Pełny Potencjał Twojego Instant Pot

Instant Pot to jedno z najbardziej wszechstronnych urządzeń kuchennych dostępnych na rynku. Jako multicooker, szybkowar i garnek elektryczny, łączy w sobie funkcje, które znacząco...

Korzyści i koszty faktoringu – czy to rozwiązanie się opłaca?

Faktoring to dogodna forma uzupełniania kapitału obrotowego. Polega na tym, że faktor (najczęściej instytucja finansowa) przejmuje należności od przedsiębiorstwa i wypłaca mu ustaloną część...

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących?

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących
Wybierając tablet graficzny z rysikiem, stajemy przed wyzwaniem odnalezienia urządzenia, które zaspokoi nasze artystyczne pragnienia oraz spełni wymogi pracy i rozrywki. Narzędzia kreatywne przeniosły...

Jakie studia na organizatora imprez?

# Jakie studia na organizatora imprez? ## Wprowadzenie Planowanie i organizacja imprez to dziedzina, która cieszy się coraz większą popularnością. Wraz z rozwojem branży eventowej, rośnie...