środa, listopad 26, 2025

Komunikacja niewerbalna – jak z niej korzystać, aby osiągnąć korzyści?

0
Komunikacja niewerbalna

Mowa ciała jest niezwykle ważna w naszym życiu, niekiedy słowa mogą znaczyć jedno, a swoim ciałem wyrażamy zupełnie coś innego. Mówi się nawet, że słowami można oszukać, ale zachowaniem nigdy. Nie chodzi tylko o wzrok, ale również o gestykulację czy postawę ciała. Jak zatem powinniśmy się zachowywać, by być odbieranym przez innych w sposób pozytywny?

Nie przestawajmy się uśmiechać

Uśmiech jest prawdziwym lekiem dla naszej duszy. Rzadko kiedy możemy minąć obcą osobę na ulicy, która po prostu się do nas uśmiecha, lecz w innych krajach takie gesty są na porządku dziennym i wcale nie oznacza to, że ktoś ma wobec nas jakiekolwiek zamiary.

Poza tym mając wiecznie ponurą minę i biorąc wszystko na poważnie, nigdy się nie zrelaksujemy. Pamiętajmy więc, aby często się uśmiechać, oczywiście w granicach rozsądku i w stosownych sytuacjach. Nie wypada przecież sztucznie się uśmiechać ani cieszyć się w momencie, gdy ktoś opowiada nam coś przykrego.

Uśmiech ma duży wpływ na nasze pierwsze wrażenie o człowieku, nie możemy jednak też przesadzać – powinien być to raczej lekki uśmiech podczas zapoznawania się z drugą osobą, szeroki uśmiech może wyglądać dziwnie, a inne osoby odbiorą go raczej fałszywie.

Nasza postawa

W mowie ciała bardzo ważne jest zachowanie naszego ciała, warto więc zapoznać się z niektórymi aspektami:

  • Jeśli zależy nam na tym, aby nasze ręce, mimika, czy ramiona wyrażały pozytywne emocje, warto podpatrywać profesjonalistów, czyli osoby publiczne. Są one ekspertami w dziedzinie mowy ciała i uczą się jej na co dzień by ocieplać swój wizerunek.
  • W żadnym wypadku nie możemy krzyżować rąk oraz nóg, ponieważ oznacza to postawę zamkniętą – dajmy tym do zrozumienia, że oddzielamy się od ludzi, nie pragniemy z nimi kontaktu i najlepiej byłoby, gdyby wszyscy dali nam święty spokój. Podczas rozmowy taka postawa wyraża nasz brak zainteresowania i zlekceważenie rozmówcy.
  • Duże znaczenie ma także ułożenie naszych ramion – jeśli jesteśmy spięci, to od razu widać to po naszych ramionach, które kurczą się, podnoszą i przesuwają do przodu, co może wyglądać dosyć nieciekawie. Spróbujmy zatem się rozluźnić i nie spinać, to szkodzi także naszemu kręgosłupowi. Potrząśnijmy lekko ramionami i przesuńmy je do tyłu, pierś automatycznie pójdzie do przodu i nasza postawa będzie wyrażała pewność siebie i zadowolenie.
  • Jeśli nie będziemy kontrolować swoich ramion, automatycznie dojdzie do tego, że zaczniemy się garbić – chyba nie trzeba mówić, jak wyglądają osoby zgarbione – z pewnością nie jak ludzie sukcesu.
  • Podczas rozmowy możemy też lekko nachylić się w stronę rozmówcy – pokażemy tym samym, że jesteśmy zainteresowani tym, co mówi. Jeśli siedzimy odchyleni i rozluźnieni, pokazujemy, że jesteśmy pewni siebie. Nie popadajmy tu także ze skrajności w skrajność: zbyt odchylona postawa pokaże, że jesteśmy w innym świecie, lekceważymy rozmówcę i to, co mówi, natomiast jeśli zbyt nachylimy się w jego kierunku, staniemy się zbyt nachalni i skrępujemy drugą osobę.

Zachowajmy zdrowy dystans

W kontaktach z drugą osobą starajmy się nie podchodzić zbyt blisko. Każdy ma swoją strefę intymności, której przekroczenie może wywoływać sprzeczne sygnały, zakłopotanie oraz strach. Jeśli jesteśmy szczególnie zainteresowani tym, co mówi do nas druga osoba lub po prostu staramy się o jej względy, lekko pochylmy się w stronę rozmówcy, zachowując jednocześnie bezpieczną odległość – w ten sposób pokażemy, że interesuje nas to, co druga osoba ma do powiedzenia.

Z kolei jeśli jesteśmy zrelaksowani i pewni siebie, możemy odchylić się delikatnie do tyłu – to pokaże, że jesteśmy pewni siebie i pozytywnie nastawieni do świata. Jeśli zbyt mocno wychylimy się w tył, będzie to komicznie wyglądało. W dodatku taka postawa świadczy o tym, że chcemy trzymać się mocno na dystans z daną osobą, której może zrobić się przykro.

Kontakt wzrokowy

Od wieków mówi się, że oczy są zwierciadłem naszej duszy, można wyczytać z nich wiele emocji, a także potrafią zahipnotyzować każdego. Trzeba przyznać, że kontakt wzrokowy podczas rozmowy jest niezwykle ważny. Czy odbierzemy poważnie kogoś, kto mówiąc do nas, rozgląda się po pomieszczeniu lub zerka w telefon?

Kontakt wzrokowy jest bardzo ważny, o ile nie najważniejszy podczas rozmowy. Zawsze musimy utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą, ponieważ oznacza to, ze go słuchamy i interesuje nas to, co ma do powiedzenia. Jest to też metoda na podtrzymanie rozmowy, a także sprawdzenie, czy odbiorca słucha o czym do niego mówimy.

Tutaj również uważajmy, aby nie zacząć się ślepo w kogoś wpatrywać – ktoś może poczuć się skrępowany i spłoszyć się, widząc, że ktoś się na niego dosłownie gapi. Warto poćwiczyć utrzymywanie kontaktu wzrokowego, nie ma się też czego wstydzić.

Z początku możemy czuć się niezręcznie, ale szybko zauważymy, że utrzymywanie kontaktu wzrokowego niesie za sobą wyłącznie korzyści. Dzięki mowie ciała możemy osiągnąć więcej – nawiązać nowe znajomości, zdobyć własne cele, poprawić komuś nastrój i wysłać dokładnie taki komunikat, jaki chcemy i osiągnąć konkretny efekt.

Zarobki audytora. Ile zarabia audytor?

0
Zarobki audytora

Jednym z najważniejszych aspektów funkcjonowania każdej firmy jest niezależna ocena jej działań mająca na celu ich usprawnienie. Dokonują jej audytorzy – zawód ten powstał w latach 30-tych XX w., w związku z czym uznaje się go za stosunkowo młody. Niemniej zainteresowanie nim jest ogromne.

Ile zarabia audytor w Polsce?

Audytor to bardzo dobrze opłacana profesja. Wysokość zarobków jest co prawda uzależniona od wielu czynników, aczkolwiek minimum 5000 zł brutto to standard. Sporo zależy tutaj od branży, w jakiej specjalizuje się audytor. Nie bez znaczenia jest również to czy swoje obowiązki wykonuje jako audytor zewnętrzny czy wewnętrzny – w tym pierwszym przypadku może liczyć na wyższe uposażenie, przeciętnie kształtuje się ono na poziomie 6200 zł brutto. Najlepsi w tym fachu specjaliści zarabiają powyżej 8000 zł brutto.

Czym zajmuje się audytor?

Audytor ponosi odpowiedzialność za przeprowadzanie audytów, których nie należy mylić z kontrolami. W przypadku kontroli, które są przeprowadzane na zlecenie, chodzi o znalezienie nieprawidłowości i o ocenę danego zjawiska już po jego realizacji. Audyt natomiast ma charakter niezależny i działa w oparciu o plan, zaś jego celem jest usprawnienie działań organizacji oraz określenie zapotrzebowania na konkretne czynności jeszcze przed wdrożeniem ich w praktykę.

Spośród szczegółowych czynności wykonywanych przez audytorów wymienia się m.in.:

• czynne uczestnictwo w projektach audytowych,
• testowanie oraz opisywanie systemów kontroli wewnętrznej/zewnętrznej,
• badanie danych finansowych oraz księgowych wszystkich działów organizacji,
• wykrywanie błędów w dokumentacji finansowej oraz księgowej,
• przedstawianie rekomendacji, dzięki którym możliwe jest dokonanie poprawy w obszarze księgowości i finansów firmy,
• współpraca z audytorami zewnętrznymi – dotyczy to audytorów wewnętrznych,
• analiza kluczowych procesów i zasobów organizacji,
• uczestnictwo w projektowaniu nowych systemów kontroli,
• analizowanie rozmaitych systemów pod kątem wystąpienia ryzyka,
• opracowywanie raportów wraz z wnioskami oraz zaleceniami.

W tym momencie warto nadmienić, iż z uwagi na przedmiot oceny wyróżnia się wiele typów audytów, jak np.:

• audyt działalności,
• audyt informatyczny,
• audyt finansowy,
• audyt marketingowy,
• audyt środowiskowy,
• audyt energetyczny,
• audyt ekologiczny,
• audyt personalny,
• audyt jakości.

Jak zostać audytorem?

Kwestie związane z wykonywaniem zawodu audytora w Polsce określa ustawa o finansach publicznych. Zgodnie z nią kandydat na audytora musi spełniać kilka warunków:

• posiadać obywatelstwo jednego z krajów członkowskich UE,
• mieć pełną zdolność do czynności prawnych i praw publicznych,
• być osobą niekaraną,
• posiadać wykształcenie wyższe co najmniej w stopniu licencjata.

Jeśli chodzi o wykształcenie, to zdecydowanie preferowani są absolwenci kierunków ekonomicznych. Obecnie wiele uczelni oferuje możliwość specjalizowania się z audytu. Oprócz tego mile widziane jest posiadanie certyfikatów – np. Certified Internal Auditor, Certified Fraud Examiner, Certified Financial Services Auditor etc. – oraz dokumentów potwierdzających ukończenie szkoleń pozwalających poszerzać dotychczasową wiedzę oraz zdobywać nowe umiejętności. W zawodzie audytora niezwykle ważne jest to, by nieustannie się rozwijać – to znacząco zwiększa szanse na rynku pracy.

Jeśli audytor chce świadczyć usługi jako niezależny ekspert, musi koniecznie zdobyć uprawnienia niezbędne do pracy na stanowisku rewidenta. To wiąże się z posiadaniem minimum 5-letniej praktyki w księgowości oraz zdaniem egzaminu państwowego. Gdy zaś w rachubę wchodzą uprawnienia biegłego rewidenta, należy złożyć jeszcze jeden egzamin państwowy oraz uzyskać członkostwo w Krajowej Izbie Biegłych Rewidentów.

Ponadto w omawianym zawodzie istotną rolę odgrywają predyspozycje takie jak m.in.:
• dyspozycyjność,
• odpowiedzialność,
• sumienność,
• wysoka kultura osobista,
• łatwość nawiązywania kontaktów,
• rzetelność,
• niezależność,
• dobra organizacja pracy,
• umiejętność pozyskiwania i weryfikowania informacji.

Audytor – własna firma

Wielu audytorów decyduje się na prowadzenie działalności na własną rękę – tak powstają firmy audytorskie posiadające różne formy prawne. W zależności od tego czy jest to np. jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka konieczne jest dopełnienie odpowiednich formalności. Najprościej sprawa przedstawia się z jednoosobową działalnością gospodarczą – w urzędzie gminy lub miasta składa się wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Jest jednak kilka kwestii, o których należy pamiętać. Firma audytorska jest podmiotem zaufania publicznego, w związku z czym musi ustanowić i przestrzegać wzorców jakości zgodnych z wymogami zasad kontroli jakości. To, jaki charakter i zakres mają opracowane przez firmę audytorską zasady i procedury, jest podyktowane licznymi przesłankami, aczkolwiek w tym kontekście wskazane jest uwzględnienie m.in. wymogów etycznych, standardów wykonywania zawodu, kwalifikacji i doświadczenia osób odpowiedzialnych za przeprowadzanie audytów itp.

Usprawniona praca

0
Usprawniona praca

Jeśli jesteśmy właścicielami małej bądź średniej firmy, z pewnością zależy nam na dalszym rozwoju i nowych możliwościach. Otwiera je przed nami profesjonalny program informatyczny stworzony z myślą o osobach, które pragną zdobywać kolejne sukcesu w swojej branży – Microsoft Dynamics Nav.

Jak radzić sobie ze słownymi atakami w pracy i życiu?

0
Jak radzić sobie ze słownymi atakami w pracy

Każdemu zapewne nie raz i nie dwa zdarzyło się doświadczyć na własnej skórze słownej agresji – ze strony współpracowników, członków rodziny czy zupełnie obcych osób. Co jest przyczyną takich zachowań? Powodów można wymienić sporo, m. in. nie panowanie nad własnymi emocjami, chęć manipulowania ludźmi, kompleksy i niskie poczucie własnej wartości czy po prostu zły dzień, kiedy to najdrobniejsza nawet rzecz jest w stanie wyprowadzić z równowagi. Jak się wówczas bronić? Jak odpierać słowne ataki?

Atak słowny a słowna agresja

Na początek należy wspomnieć o pewnej bardzo ważnej kwestii, a mianowicie o tym, że jednorazowy atak słowny nie jest tym samym co utrzymująca się od jakiegoś czasu agresja słowna. Agresji słownej zwykle doświadczają ludzie pozostający w bliskich relacjach, np. małżeńskich. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, iż jest to forma przemocy emocjonalnej, która zgodnie z obowiązującymi przepisami jest przestępstwem – podobnie jak przemoc fizyczna. Jest to generalnie temat wymagający szerszego omówienia i nie on będzie przedmiotem niniejszego artykułu, a słowne ataki mające charakter jednorazowy.

Jak się zachować w sytuacji słownego ataku?

Kiedy ktoś kieruje pod naszym adresem obraźliwe słowa, powinniśmy nade wszystko pamiętać o:
• Zachowaniu spokoju – umiejętność okiełznania własnych emocji bardzo się w takich sytuacjach przydaje. Celem przeciwnika jest tylko i wyłącznie prowokacja, a nie chęć prowadzenia merytorycznej dyskusji. Nafaszerowana emocjami, gniewana reakcja jest dokładnie tym, o co mu chodzi. Wniosek z tego zatem taki, aby nie dać się podburzyć. Trzeba zachować spokój, a to niezwykle skutecznie zbija z tropu. Nie jest też przy tej sposobności wskazane używanie wulgaryzmów – nawet, jeśli same cisną się na usta. Zachowując się w ten właśnie sposób, pokazujemy atakującemu, iż nie da się nas wyprowadzić z równowagi i że nie dajemy się wciągnąć w żadne potyczki słowne.
• Reagowaniu natychmiast – wiele osób popełnia ten błąd, że całkowicie odpuszczają. Nie jest to dobre z wielu względów. Po pierwsze – agresywny człowiek dostaje przyzwolenie na zachowania, które nie powinny mieć miejsca. Po drugie – osoba, w którą jest wymierzony słowny atak, źle czuje się z tym, że nie zareagowała. Prawdopodobieństwo, iż postąpi tak i następnym razem, jest więc duże, a to na dłuższą metę może wywołać zaburzenia w postrzeganiu siebie.
• Znajomości własnych słabych punktów – jest to pomocne, jeśli przeciwnik nas zna i wie doskonale, w który czuły punkt uderzyć. Warto przygotować sobie zawczasu zestaw odpowiedzi – dajemy w ten sposób agresorowi do zrozumienia, że nie damy się niczym zaskoczyć, co w konsekwencji sprawi, że przestanie uskuteczniać ataki na nas, bo mu się to „nie opłaci”.

Sprawdzone taktyki

Najlepsza reakcja na docinki i głupie uwagi to reakcja inteligentna. Istnieje wiele strategii, które można wtedy zastosować – wiele zależy oczywiście od okoliczności. Niemniej jednak pojawia się tutaj parę aspektów, które warto mieć na uwadze.
• Nie wolno dać się wciągnąć w argumenty przeciwnika, które z trzeźwą oceną sytuacji zwykle niewiele mają wspólnego – mają wywołać dezorientację i zdenerwowanie. Nie wdawanie się w kłótnię zbija agresora z pantałyku i koniec końców zmusza go do zmiany postawy.
• Całą negatywną energię należy skierować w stronę przeciwnika. W jaki sposób to zrobić? Wystarczy odbijać przysłowiową piłeczkę – polega to na zadawaniu odpowiednio sformułowanych pytań, np. „Dlaczego mnie obrażasz?”, „Dlaczego na mnie krzyczysz?” itp. Nierzadko jest tak, że przeciwnik nabiera wówczas wody w usta i się uspokaja – ludzie często nie zdają sobie nawet sprawy z tego, że zachowują się agresywnie. Podobny efekt można osiągnąć poprzez określenie na głos stanu emocjonalnego, w jakim znajduje się taka osoba, mówiąc np. „Widzę, że się mocno zdenerwowałeś” etc.
• Nierzadko doskonale sprawdza się taktyka ignorowania – nie tyle, co przeciwnika, ale jego ataków. Sprowadza się ona do udawania, iż nie słyszymy przytyków i zupełnie zmieniamy temat.
• Osłabić czujność agresora można również poprzez zadawanie mu odpowiednich pytań, które spowodują, że zacznie się on tłumaczyć. Są to pytania typu: „Co rozumiesz przez…?”, „Co masz dokładnie na myśli, mówiąc że…?” itd.
• Znakomitym sposobem na rozbrojenie przeciwnika jest powiedzenie mu komplementu. Jest to coś, czego kompletnie się nie spodziewa, np. „Dziękuję ci za radę” itp.
• Przystąpienie do otwartej konfrontacji jest niejednokrotnie dobrym rozwiązaniem. Trzeba otwarcie nazwać po imieniu zachowanie drugiej strony i domagać się przeprosin. Ważne jest to, by być spokojnym i stanowczym. Jeśli ktoś inteligentny, drugi raz nie będzie mu trzeba tego powtarzać.

Co jednak robić, kiedy przeciwnikowi uda się wyprowadzić nas z równowagi? Z całą pewnością atak złości nic tu nie da – awantura nikomu nie jest potrzebna. Najrozsądniej jest uniknąć takowej konfrontacji i po prostu odejść, dając sobie w ten sposób szansę i czas na uporządkowanie myśli i zapanowanie nad emocjami. Bardzo pomaga wtedy także znajomość technik głębokiego oddychania – to sprawdzona metoda na rozładowanie napięcia.

ZOBACZ TEŻ

Jak marketing cyfrowy zmienia oblicze biznesu w Bielsku-Białej?

Bielsko-Biała to jedno z najdynamiczniej rozwijających się miast południowej Polski, które od lat przyciąga inwestorów i buduje markę jako silny ośrodek biznesowy. To tutaj...

Porady Ekspertów: Jak Wykorzystać Pełny Potencjał Twojego Instant Pot

Instant Pot to jedno z najbardziej wszechstronnych urządzeń kuchennych dostępnych na rynku. Jako multicooker, szybkowar i garnek elektryczny, łączy w sobie funkcje, które znacząco...

Korzyści i koszty faktoringu – czy to rozwiązanie się opłaca?

Faktoring to dogodna forma uzupełniania kapitału obrotowego. Polega na tym, że faktor (najczęściej instytucja finansowa) przejmuje należności od przedsiębiorstwa i wypłaca mu ustaloną część...

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących?

Jak wybrać tablet graficzny z rysikiem poradnik dla początkujących
Wybierając tablet graficzny z rysikiem, stajemy przed wyzwaniem odnalezienia urządzenia, które zaspokoi nasze artystyczne pragnienia oraz spełni wymogi pracy i rozrywki. Narzędzia kreatywne przeniosły...

Jakie studia na organizatora imprez?

# Jakie studia na organizatora imprez? ## Wprowadzenie Planowanie i organizacja imprez to dziedzina, która cieszy się coraz większą popularnością. Wraz z rozwojem branży eventowej, rośnie...